Чому страх покарання і контроль більше не працюють?
Консультація підліткового психолога.
У 1963 році один з послідовників Жанна Піаже -Лоуренс Кольберг публікує статтю: The development of children's orientations toward a moral order, Vita Humana. У ній він представляє своє бачення морального розвитку дитини. Його теорія була піддана критиці з багатьох факторів, однак безпідставно її відкидати повністю. Так цікаво і цінно його спостереження, що є ряд стадій морального розвитку дитини, відповідно вони можуть розвиватися за рахунок виховання та їх важливо враховувати.
Я б рекомендувала їх знати батькам, так як якщо Ви у вихованні орієнтовані тільки на страх покарання дитини і необхідність контролювати, то взаємодіючи з дитиною трьох років та 15, Ви отримаєте різні результати і найімовірніше не зрозумієте, що відбувається у Ваших відносинах.
Трохи теорії (авторська термінологія збережена):
Шість стадій морального розвитку по Лоуренсу Кольбергу
Рівень-1: Доморальный рівень
Стадія-1 Орієнтація на осуд і заохочення (сам результат поведінки визначає, правильним чи ні воно було)
Стадія-2 Простий інструментальний гедонізм (задоволення власних потреб і визначає, що є гарним)
Рівень-2: Мораль конвенціональної рольової конформності
Стадія-3 Орієнтація «хороший хлопчик - мила дівчинка» (що подобається іншим, то й добре)
Стадія-4 Мораль повинності (підтримка закону і порядку, виконання боргу - це добре)
Рівень-3: Рівень власних моральних принципів
Стадія-5 Мораль угоди і демократичного закону (суспільні цінності і права людини визначають, що добре, а що погано)
Стадія-6 Мораль, заснована на індивідуальних засадах совісті (що добре, а що погано, визначається індивідуальною філософією згідно з універсальними принципами)
Приклад: підліток вкрав ліки в лікарні (теоретично припустимо, що таке можливо). По рівням:
- Сподобався флакончик, захотів і вкрав
- Група однолітків сказала, що слабо вкрасти у цієї бабусі медсестри флакончик, ну, і довів, що крут своїм.
- Хлопець вкрав з жалю ліки для онкохворої тітки, попередньо з'ясувавши скільки воно коштує, але заробивши лише половину, домовитися про виплату суми, що залишилася ,найближчим часом не вийшло, вкрав.
У всіх прикладах одна і таж дія -крадіжка, але мотивація підкріплювалася різними рівнями морального розвитку. І в третьому прикладі, наприклад, страх покарання за протизаконний і асоціальний вчинок не спрацює, так як померкне перед власними моральними цінностями: цінністю життя близької людини.
Якщо у Вас виникли питання, буду рада обговорити з Вами.
Психолог, Психотерапевт |
Рожко Світлана 10.11.2015 |
+38 (048) 743-62-43 | |
+38 (067) 480-30-78 |