Заповніть, будь ласка, форму
Чтобы воспользоваться формой, включите поддержку JavaScript и Cookies в браузере.

 

 

 

 

Підлітковий вік: Свобода vs Контроль

Підлітковий вік: Свобода vs КонтрольОднією з важливих інтенцій в підлітковому періоді є поведінкова експансія- прагнення звільнити себе від контролю батьків, відстоювання права на ухвалення самостійних власних рішень без зовнішнього керівництва з їх боку.

Прагнення до власної автономії у підлітків швидко росте, і вони наполегливо вимагають незалежності. При цьому важливим є прийняття і визнання з боку дорослих, підтримка таких проявів. Треба лише помітити, що великий спектр питань вже вирішують самостійно:  планування часу, вибір друзів і хобі, засоби дозвілля,стиль одягу, можливість організувати собі сніданок,багато хто пробує працювати і так далі. В той же час є питання, в яких вони готові підкорятися батькам і не готові брати на себе відповідальність, переживають  розгубленість, і це в основному припадає на соціальну сферу. Тому важливо помічати, що експансія носить вельми відносний характер.

І якщо свобода признається і дається у міру готовності, то це знижує рівень тривожності як у батьків, так і підлітків.

Екстравагантні і різкі вчинки в цьому віці частково продиктовані бажанням і необхідністю визначити для себе межі можливого, отримуючи зворотні зв'язки через реакції батьків.

Якщо реакція невизначена і батьки схильні усуватися від процесу виховання, то підліток отримує повну свободу, наповнену неясністю і потужною тривогою, переживає передчасне відторгнення від сім'ї.

Якщо ж поведінку підлітка продовжують контролювати, чесно і недвозначно виражають своє ставлення до вчинків своєї дитини, встановлюють певні поведінкові норми і їх дотримуються самі, то процес пом'якшується для двох сторін.

Основні конфліктні сфери при цьому можна розділити на декілька:

  • школа: поведінка, успіхи, відвідування, стосунки з однолітками і вчителями, відношення до навчання і вчителів;
  • поведінка в сім'ї: побутові роботи, гроші, ставлення до особистого простору і сімейного простору, демонстративна поведінка, сварки із старшими поколіннями, братами/ сестрами т.і.
  • соціальна сфера: вибір друзів і компаній, форма проведення дозвілля, контроль часу, інфантильна поведінка, зловживання іграми інтернетом, брехня і так далі
  • зовнішній вигляд і шкідливі звички.

Часті скарги батьків розпочинаються із слів: "У сусіда, друга дитина така прегарна, а у мене:

  • бреше
  • пізно спати лягає
  • вирячився в телевізор, планшет.
  • каже, що йде туди-то з тим-то, а сам...
  • бреше, що зробив уроки
  • не миє посуд за собою, не застилає ліжко.
  • зуляє до піздна
  • прагне до самотності, грубіянить
  • не ходить в школу
  • водить додому друзів, коли мене немає
  • втікає з будинку
  • була спроба різати вени
  • ворує
  • палить
  • требує грошей
  • обіцяє вже з рік вбити брата, сестру або бабусю".

Батькам на цьому фоні складно делегувати свободу і відповідальність за своє життя і поведінку підліткові. Посилюються спроби контролю. Найчастіше джерелом виступає тривога за дитину і його  майбутнє.

Парадокс при цьому в тому, що якщо контроль буде успішний, то дитина лишається можливісті краще засвоїти ініціативність і самостійність. І цю грань: скілтки, коли і в чому є потреба контролю- треба відчути.

Практикуючий психолог, гештальт-терапевт
Рожко Світлана

25.10.2015р.