Підлітковий вік: Свобода vs Контроль
Однією з важливих інтенцій в підлітковому періоді є поведінкова експансія- прагнення звільнити себе від контролю батьків, відстоювання права на ухвалення самостійних власних рішень без зовнішнього керівництва з їх боку.
Прагнення до власної автономії у підлітків швидко росте, і вони наполегливо вимагають незалежності. При цьому важливим є прийняття і визнання з боку дорослих, підтримка таких проявів. Треба лише помітити, що великий спектр питань вже вирішують самостійно: планування часу, вибір друзів і хобі, засоби дозвілля,стиль одягу, можливість організувати собі сніданок,багато хто пробує працювати і так далі. В той же час є питання, в яких вони готові підкорятися батькам і не готові брати на себе відповідальність, переживають розгубленість, і це в основному припадає на соціальну сферу. Тому важливо помічати, що експансія носить вельми відносний характер.
І якщо свобода признається і дається у міру готовності, то це знижує рівень тривожності як у батьків, так і підлітків.
Екстравагантні і різкі вчинки в цьому віці частково продиктовані бажанням і необхідністю визначити для себе межі можливого, отримуючи зворотні зв'язки через реакції батьків.
Якщо реакція невизначена і батьки схильні усуватися від процесу виховання, то підліток отримує повну свободу, наповнену неясністю і потужною тривогою, переживає передчасне відторгнення від сім'ї.
Якщо ж поведінку підлітка продовжують контролювати, чесно і недвозначно виражають своє ставлення до вчинків своєї дитини, встановлюють певні поведінкові норми і їх дотримуються самі, то процес пом'якшується для двох сторін.
Основні конфліктні сфери при цьому можна розділити на декілька:
- школа: поведінка, успіхи, відвідування, стосунки з однолітками і вчителями, відношення до навчання і вчителів;
- поведінка в сім'ї: побутові роботи, гроші, ставлення до особистого простору і сімейного простору, демонстративна поведінка, сварки із старшими поколіннями, братами/ сестрами т.і.
- соціальна сфера: вибір друзів і компаній, форма проведення дозвілля, контроль часу, інфантильна поведінка, зловживання іграми інтернетом, брехня і так далі
- зовнішній вигляд і шкідливі звички.
Часті скарги батьків розпочинаються із слів: "У сусіда, друга дитина така прегарна, а у мене:
- бреше
- пізно спати лягає
- вирячився в телевізор, планшет.
- каже, що йде туди-то з тим-то, а сам...
- бреше, що зробив уроки
- не миє посуд за собою, не застилає ліжко.
- зуляє до піздна
- прагне до самотності, грубіянить
- не ходить в школу
- водить додому друзів, коли мене немає
- втікає з будинку
- була спроба різати вени
- ворує
- палить
- требує грошей
- обіцяє вже з рік вбити брата, сестру або бабусю".
Батькам на цьому фоні складно делегувати свободу і відповідальність за своє життя і поведінку підліткові. Посилюються спроби контролю. Найчастіше джерелом виступає тривога за дитину і його майбутнє.
Парадокс при цьому в тому, що якщо контроль буде успішний, то дитина лишається можливісті краще засвоїти ініціативність і самостійність. І цю грань: скілтки, коли і в чому є потреба контролю- треба відчути.
Практикуючий психолог, гештальт-терапевт |
25.10.2015р. |